Jaaroverzicht 2018

Jaaroverzicht 2019

Jaaroverzicht 2019 Zaterdag 24 augustus - dorps- en verenigingsschieten.Het dorps- & verenigingsschieten bestaat uit een drietal-schietwedstrijd voor diegene, vanaf 15 jaar, die met de zware buks wilde schieten. Iedereen uit Grubbenvorst en omstreken kon hieraan...

Jaaroverzicht 2017

Jaaroverzicht 2017 30 december “jaren 90”pre silvester party @ de Schutterswei. Ingezonden terugbllik: Wervelende silvesterparty op de schutterswei op 30 december 2017. Bij binnenkomst werd het al gauw duidelijk dat de avond in de jaren 90 stijl zou zijn. Als...

Jaaroverzicht 2016

Jaaroverzicht 2016 Finale wintercompetitie 2016 Afgelopen zondag 6 maart was er dan de finale van de wintercompetitie 2016. Er waren nog 7 schutters over die het benodigde aantal punten hadden geschoten in januari en februari om aan de kaveling deel te mogen nemen. In...

Jaaroverzicht 2015

Jaaroverzicht 2015 Wintercompetitie De winter competitie zit er weer op. Van alle schutters die met het winterkampioenschap meededen konden er uiteindelijk 11 schutters aan de kaveling deel nemen. Vorige week zondagmorgen ging het heel snel, het weer was niet best en...

29 december – Laatste clubavond van het jaar 2018
Bart en Robbie hebben samen he initiatief genomen om er een gezellige laatste clubavond van te maken. Bij binnenkomst stond de champagne klaar. Het biljart was (bijna) warm en de ballonnen hingen al te pronken op de stekskes.
Via een dobbelspel werd uitgemaakt of je mocht schieten. Bij het schieten van een goed punt mocht je een gok wagen op een ballon met daarin misschien wel de hoofdprijs. Er waren prijzen voor elk wat wils 😊.
Het werd een gezellige avond op de wei en zeker een leuke afsluiting van 2018!
Bart en Robbie bedankt voor dit mooie initiatief!

31 december – afscheid Gerard en Truus van Café de Vonkel +
01 januari – welkomst borrel Toon Voeten
Op 31 december zijn we met een mooi groot aantal (geüniformeerde) leden en partners in stoet naar de Vonkel gelopen om na een serenade van onze eigen tamboers, de hand te schudden. Gerard en Truus waren zichtbaar verrast met ons bezoek. Namens schutterij St Jan hebben we Gerard en Truus een lunch aangeboden om samen bij “Lekker Gewoën” een hapje te gaan eten. Gerard is tevens uitgenodigd om samen met Truus onze nieuwjaarsreceptie van a.s. te bezoeken. Daar zal Gerard nog een mooie onderscheiding in ontvangst gaan nemen.
Op 01 januari is het bestuur naar de welkomst borrel van Toon Voeten gegaan. Hij heeft namens de schutterij een polo-shirt en boddywarmer ontvangen. Wij wensen Toon veel succes!

24 november – Intocht Sinterklaas in Grubbenvorst
Met een helaas zeer kleine club aan geüniformeerde leden, trokken we gezamenlijk met de muzikale klanken van Harmonie St Joseph richting de Maas. Daar was het wachten op de aankomst van de Sinterklaas en zijn zwarte Pieten. Deze werden feestelijk ontvangen en onder begeleiding van onze Schutterij en de Harmonie trok de stoet richting de kerk. Daar was nog eerst “een brandje” te blussen, profpiet had zijn proefjes wel heel erg uit de hand laten lopen. Toen alle kinderen veilig in de kerk konden plaats nemen, konden onze schutten met een gerust gevoel de stoet verlaten

26 oktober – receptie OLS winnaars
Met een mooie groep hebben we ons gepresenteerd tijdens de receptie voor de OLS winnaars van het St. Sebastianus gilde te Sevenum. Samen met de Schutterij van St Lucia uit Horst vertegenwoordigde we de schutterijen uit Horst aan de Maas. Waar de schutterij uit Sevenum er ook één van is.
Na een mooie toespraak van voorzitter Peter Relouw gaf ons tamboerskorps een muzikale serenade. Aansluitend was er nog ruimte voor een gezellig drankje. Het was een druk bezochte receptie.

30 september – Familiedag/clubkampioenschieten
Onder het genot van een heerlijke stralende najaarszon druppelen de gasten op de schutterswei binnen. Na een kopje koffie kan er gestart worden met het schieten voor de clubkampioenschappen.
Na een taaie strijd vallen er mondjes maat wat schutters af. Na de laatste ronde op stekken te hebben geschoten is bij het 73e schot de winnaar bekend.
1e John Alberts
2e Monique Gerits
3e Peter Relouw
4e Davy v Geffen
5e Suus Versleijen
Met een heerlijke BBQ tussendoor werd het een gezellige middag op de schutterswei en een mooie afsluiting van het seizoen.

16 september – Bölkes & Ballen
Voor de eerste keer werd het Bölkes en ballen toernooi georganiseerd. Een toernooi wat ontstaan is door een samenwerking tussen 2 verenigingen, schutterij St Jan en SV Aspargos de volleybalvereniging.
Er kon spreekwoordelijk een “kijkje genomen worden bij elkaar in de keuken”. De volleyballers maakte kennis met het de schietactiviteiten en de schutters werden op sportief vlak uitgedaagd om eens een balletje te slaan op het volleybalveld. Het werd een mooie gezellige dag waar we, als organisatie en vereniging van deze eerste editie, trots op mogen terug kijken.

Ingezonden reactie van een enthousiaste deelnemer:
Ik vond het een geslaagde middag, de organisatie ontvangt van mij een pluim. De meeste hebben zich goed geamuseerd, de weergoden waren ons zeer goed gestemd😊 Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij kan zijn! – Wiel van het team “Willie en the gang”.

Zaterdag 8 september – receptie – koningsbal
Na een geslaagd koningsvogelschieten was het nu tijd voor een receptie voor ons koningspaar John en Carin Alberts – erelidskonining Janine v Geffen en Jeugdkonining Gjowni Nooijen.
Het koningspaar werd thuis afgehaald door de leden van de schutterij, daar aangekomen waren er vele belangstellende, familieleden en buurtgenoten paraat. Het huis was mooi versierd en het koningspaar straalde van oor tot oor van trots. Aan alle aanwezigen werd een drankje aangeboden door ons koningspaar, na het uitbrengen van een toost, trok de stoer verder naar de schuttersweide. Daar vond een goed bezochte receptie plaats en aansluitend was er ruimte voor een drankje, dansje tijdens het koningsbal. Muziek werd geregeld door Mark Gerits en Ge Versleijen, Het werd een gezellige avond.
Bedankje aan “creatief bij Ellen” voor de mooie ballondecoratie ’s zowel aan het koningshuis als op de schutterswei.

Zondag 02 september – 3e bondsfeest in Horst
Dit was het 3e en tevens laatste bondsfeest van dit seizoen.
Het opstellen voor inspectie en optocht was op het Lambertusplein en de optocht trok door het centrum van Horst, waar vele toeschouwers langs de kant stonden.
Tijdens deze optocht trokken het koningspaar Peter en Marlie Relouw voor de laatste keer als koningspaar mee. Teven was het de laatste optocht van onze bordjesdraagster Mika Gerits. Het bordje is reeds overgedragen aan Gjowni Nooijen.
Aansluitend aan de optocht hebben we ons begeven naar het schuttersterrein aan de Venloseweg 98 te Horst. Daar vonden de neven- en schietwedstrijden plaats.
Het schieten verliep helaas wat minder goed als verwacht. Echter wist het D-zestal, na een kavelronde, een mooie eerste prijs in de wacht te slepen.
De volgende prijzen wisten we nog te behalen zowel tijdens als na de optocht bij de nevenwedstrijden:
Mooiste geheel: 3e
Beste houding: 2e
Mooiste koningspaar 2e
Beste bordjes drager: 1e
Beste marketensters 1e
Beste sappeur 1e
Met een optreden van Anita Rosendorf liep het bondsfeest op zijn einde.

Zaterdag 25 augustus – dorps- & verenigingsschieten en familie battle
Voor het eerste jaar werd er een “familie battle” georganiseerd.
Kinderen tussen de 8 t/m 14 jaar konden zich inschrijven samen met een ouder familielid. Samen schoten ze op diverse schietvormen voor de meeste punten.
Het was een goed bezochte en gezellige eerste editie, met fanatieke families. De eerste plaats was voor Sandra met haar dochter Janne Litjens, 2e plaats voor Barry met zijn zoon Kay Peute en de 3e plaats ging naar Glenn Vullings samen met zijn oma Jean Gielen. Proficiat!
Ook was er op zaterdag een drietal schietwedstrijd voor iedereen die met de zware buks wilde schieten vanaf 15 jaar. Na een spannende kaveling ging de 1e prijs naar een team van Te Baerts Transport, de 2e plaats was voor het team “Hoéger môtte we de lat neet leggen” en de 3e plaats was voor het “Trio 2018”.
Het was gezellig druk bij de schutten van St. Jan, een goed geslaagde schietmiddag.

Zondag 26 augustus – koningsvogelschieten
In optocht trok de schutterij erop uit, samen met de genodigden, de erelidskoning Marc Maes en de jeugdkoning Glenn Vullings, om het koningspaar van 2017 op te halen. Onder de muzikale klanken van Harmonie St Joseph, werden Peter en Marlie Relouw afgehaald bij het huis van de moeder van de koning aan de Kloosterstraat. Aansluitend was de officiële opening op de schuttershof. Tijdens de officiële opening werd Pastoor Ruud Verheggen geïnstalleerd als nieuwe beschermheer van onze schutterij.
Wethouder Han Geurts hield een toespraak namens het college van B en W van de gemeente Horst aan de Maas. Mika Gerits werd bedankt voor haar inzet als bordjes dragen. Vele optochten ging ze voorop met het bordje en wist door haar mooie ferme houding vele prijzen i de wacht te slepen. Gjowni Nooijen zal het bordje van Mika overnemen en vanaf het nieuwe seizoen voorop gaan bij de schutterij. Met een mooi openingsgebed van Kapelaan Mielnik werd het officiële gedeelte afgesloten. Daarna werden de openingsschoten gelost door de genodigden en kon begonnen worden met het schieten op de koningsvogel. Op de erelidsvogel kon geschoten worden door niet-leden van schutterij st. Jan en ook werd er dit jaar weer geschoten voor de titel Jeugdkoning van schutterij St. Jan. Na een spannende strijd op de jeugdvogel werd Gjowni Nooijen jeugdkoningin van schutterij St. Jan.
De strijd op de erelidsvogel was erg spannend. Nadat door verschillende personen de verschillende onderdelen van de erelidsvogel al naar beneden waren geschoten werd er nog geschoten op de romp, Janine v. Geffen uit Grubbenvorst wist de laatste resten van de erelidsvogel naar beneden te schieten en mag zij zich dus een jaar erelidskoningin van schutterij St. Jan noemen .
De strijd op de koningsvogel door de leden van de schutterij ging toen nog even door. Nadat ook bij deze vogel de verschillende onderdelen zoals de kop, de poten en de vleugels er vanaf geschoten waren, kon ook daar geschoten worden op de laatste resten van de romp. Alhoewel er al meerdere malen door de schutters werd gedacht het juiste stukje naar beneden te schieten was het bij het 149e schot, John Alberts (buksmeester bij schutterij St Jan) die het juiste plekje wist te raken en dus zal hij het komende jaar samen met zijn vrouw Carin (marketenster bij schutterij St Jan), het koningspaar vormen bij St. Jan Grubbenvorst.
Na de officiële installatie van de jeugdkoningin, de erelidskoningin en het nieuwe koningspaar, werd er door de leden van de schutterij een erehaag gevormd, waarna nog een gezellig samenzijn volgde.
Op zaterdag 8 september zal de receptie van alle koningen zijn, in ons eigen schutterslokaal.
Schutterij St. Jan uit Grubbenvorst kan terugkijken op een zeer geslaagde editie van hun feestweekend in 2018.

Europees Schutterstreffen gehouden in de gemeente Leudal.
Zaterdag 18 augustus
Met een klein select gezelschap waaronder Koning Peter Relouw, zijn we vertrokken naar het Europees schutterstreffen in Neer. Daar aangekomen dan als eerste de Koning inschrijven voor het koningsschieten. Terrein verkennen even een warme snack eten en dan is het zover. 12.00u start van de strijd om het Europees koningschap brand los. Onze koning Peter Relouw, samen met zo’n 479 andere koningen en koninginnen vertegenwoordigd uit heel Europa.
Helaas viel onze koning na de eerste ronde niet bij de gelukkige winnaars die aansluitend verder streden voor de 2e en beslissende schiet ronde.
Daarentegen wist Leo Niessen Uit Linne van de schutterij Sint Martinus, zich tot nieuwe schutterskoning te schieten van de Gemeenschap van Historische Schuttersgilde. Uiteraard zijn we er trots op dat deze titel vertegenwoordigd wordt door een lid van onze eigen Oud-Limburgse Schuttersfederatie.
Aansluitend werd er nog een mooi feestje gevierd in een volle tent.
Zondag 19 augustus
Met de bus vol schutters en belangstellende zijn we vertrokken richting Neer. Daar aangekomen werden we ondergedompeld in de diversiteit aan nationaliteiten en daarmee samenhangend een diversiteit aan prachtige kleurrijke, uitgedoste schutters- & gildebroeders/zusters uit heel Europa. Om 12.00 uur ging de optocht van start. Rond de klok van 14.30 was de beurt aan onze vereniging om te starten. Met nummer 374 in regiogroep 3 hebben we de optocht gelopen. Met de sappeur van schutterij St Lucia Horst voorop, tussen onze sappeurs en de schutterij van Horst achter ons aan hebben we kunnen laten zien waar we als broederverenigingen sterk in zijn. Een mooie samenvoeging van beiden verenigingen. Zo trots als een pauw en aangemoedigd door het enthousiaste publiek hebben we een mooie optocht gelopen. Na de optocht was er ruimte om te genieten van een goed verzorgd muzikaal programma in beiden feesttenten, maar vooral was er veel ruimte om te verbroederen met al die mooie unieke verenigingen en mensen die er rondlopen.
We kunnen terug kijken naar een goed georganiseerd ESG waar mooie “vriendschappen” en hele mooie herinneringen zijn gecreëerd.

25 juli – 55+ schieten in Maasniel
Door vakanties maar zeer zeker ook door het warme weer was de opkomst zeer klein vd de 55+sers
4 schutters en 2 toeschouwers. Na intensief overleg en alle voor en nadelen overwogen te hebben zijn we toch met de taxi naar Maasniel gegaan.
St Urbanus Maasniel had er alles aan gedaan om zoveel mogelijk schaduw te creëren wat door de vele parasols en schaduw tentjes goed gelukt was en met af en toe een verkoelend windje was het er heel goed vertoeven.
Onder het genot van een lekker drankje zijn we vol goede moed aan de wedstrijd begonnen met 4 kaarten waarvan er 1 met volschieten al kapot ging. Gelijk een nieuwe kaart bij gekocht en zo begon St Jan dus met 4 kaarten aan het kavelen.
De eerste kavelronde 2 kaarten kapot De tweede kavelronde de 3e kaart kapot
De laatste kaart bleef 10 kavelrondes 108 schoten in de strijd en deed mee in de verdeling vd eerste plaats.
Ondanks de warmte en een matige opkomst over het algemeen was het toch weer een gezellige wedstrijd en zeker weer voor herhaling vatbaar.

7 juli – OLS 2e kaveldag te Raam/Kinrooi
Na ons eigen OLS in 2010 mochten we dit jaar eindelijk weer eens terug komen voor de 2e kaveldag.
Met de bus vertrokken we vanuit Café de Vonkel, waar ons zestal, de reserve schutters, buksmeester en parapluman al aanwezig waren.
Zij kregen een ontbijt aangeboden door Café de Vonkel, zodat er met een goed gevulde bodem geschoten kon worden. Gerard en Truus, nogmaals hartelijke dank hiervoor!
Na het inschieten van de buks kon er na het nieuws van 11.00 uur gestart worden met de eerste kavelronde.
Helaas werd er in deze eerste ronde gemist door onze 3e schutter. Het 3e schot werd gemist door Bart Ermers. De ronde werd afgeschoten, even ruimte om de misser te “verwerken”. Daarna bleek St Sebastianus, schutterij uit Sevenum, er nog in te zitten. Ze wisten kavelronden na kavelronde te doorstaan. Vanuit onze schutterij ging alle support uiteraard naar deze schutterij en na een spannende kaveling wisten ze “De UM” mee naar Sevenum te brengen en winnen het OLS 2018.
Vanuit de schuttersbond Juliana voegde verschillende mensen zich samen om 1 geheel te vormen en zo het zestal van Sevenum met alle schutterseer binnen te halen in hun mooie Sevenum waar vele toeschouwers op af waren gekomen. Uiteraard zijn wij als vereniging super groots op de prestatie van onze schuttersbroeders uit Sevenum en zullen waar nodig alle medewerking leveren om het OLS 2019 tot een geslaagd OLS te laten worden.

1 juli – OLS Kinrooi/Raam
Afgelopen zondag was het zover, het OLS 2018.
Om 10.30u vertrok de bus naar Kinrooij/Raam. De materialenwagen was al vroeg in de ochtend voorop gereden om een mooie plek te bemachtigen zodat de leden niet al te ver hoefde te lopen met de materialen en met de buks.
Op een prima compact terrein onder het genot van een warm zonnetje werd de optocht gelopen. Als 65e waren we aan de beurt. De optocht is in zijn geheel terug te kijken op de website van L1.nl.
Na de optocht hebben ons Koningspaar Peter en Marlie Relouw zich laten beoordelen in de categorieën voor mooiste koningspaar en mooiste koningin. Maurice Nooijen nam deel aan de beoordeling voor de modelste sappeur. De marketenster groep, bestaande uit Carin Alberts, Karen Nijssen, Suus Versleijen en Monique Gerits namen deel aan de beoordeling voor de mooiste marketenstergroep. De prijzen voor deze en de optocht beoordelingen vielen wat minder hoog uit dit jaar, helaas.
Om 17.15u was het zover. De buks was ingeschoten, de schutters zaten achter het hek en de parapluman stond klaar. Het zestal bestaat uit de volgende schutters; Leo Claassens – Jan Rootbeen – Bart Ermers – Mark Gerits – Hay Verhaagh – Jan Gielen. Buksmeester is John Alberts en onze parapluman is onze voorzitter, tevens koning, Peter Relouw.
Na het volschieten van de eerste korpsronde (2 x 18 bollekes) kon er gekaveld worden. Links en rechts van ons vielen er schutterijen af, door een misser. Onze 6 schutters wisten de zenuwen goed onder controle te houden en na 3 kavel rondes werd de wedstrijd gestopt. Wat inhoud dat, we volgende week samen met nog 26 schutterijen terug mogen komen om de kaveling verder voort te zetten. Dit is weer voor het eerst sinds we in 2009 het OLS hebben weten te winnen!
Hay Wijnhoven heeft ook dit jaar weer het optekenen verzorgt voor onze vereniging.
Voordat de bus weer tevreden huiswaarts keerde was er nog voldoende tijd om een klein feestje te bouwen in de feesttent of op het terrein. En terecht, we blikken terug op een gezellig OLS met een mooi resultaat
Verdere uitslagen tijdens de optocht en van de beoordelingswedstrijden:
Modelste sappeur 2e plaats
Beste vaandeldrager 3e plaats
Mooiste marketenstergroep 6e plaats
Beste houding optocht 6e plaats
Mooiste geheel 12e plaats
Beste bordjesdrager 17e plaats
Beste commandant 17e plaats
mooiste koningin/paar beiden 19e plaats
Beste defilé 27e plaats

16 juni – Finale SCNL 2018
Afgelopen zaterdag werd er door de schutters van St. Jan weer deelgenomen aan de 4e en laatste wedstrijd van de schutterscombinatie Noord Limburg in 2018 bij schutterij St. Leonardus in Panningen-Egchel.
Het A zestal kon door het mindere resultaat van de 3e SCNL wedstrijd helaas geen kans meer maken op een mooie eindklassering. Ook deze keer lieten ze in de eerste 2 schietrondes een puntje staan en behaalde dus 70 punten. In het dag klassement behaalde ze hiermee een gedeelde 6e plaats en in het eindklassement een 7e plaats.
Het B zestal begon aan deze finale wedstrijd van de SCNL met een koppositie met 1 punt meer als de nummer 2, de schutters van Baarlo. In de 2e schietronde werd helaas 1 punt gemist, maar we zagen dat ook onze naaste concurrent, Baarlo, 1 punt had gemist. Ondertussen begon de spanning dus te stijgen en was al bekend, toen onze schutters aan de laatste twee schietrondes begonnen, dat er bij Baarlo niet meer was gemist. Vol goede moed begonnen onze B schutters toen aan de 2 finale schietrondes en deden ze wat er van hun werd verwacht namelijk alle punten er af schieten. Daarmee was het kampioenschap in de B klasse een feit !! Ook behaalde ze met deze 71 punten een gedeelde 1e plaats in het dag klassement.
Het C zestal behaalde deze middag 65 punten en hiermee een 2e plaats in het dag klassement in de C klasse.

17 juni – 2e Bondsfeest bij schutterij St. Leonardus Panningen-Egchel.
Het 2e bondsschuttersfeest van 2018 bij onze schuttersvrienden uit Panningen-Egchel.
Het bondsfeest begon met een goed verzorgde ontvangst van de genodigden door de burgemeester van Peel en Maas, Mevr. Delissen, in Grand Café Gallery te Panningen. Hierbij werden ook weer enkele juryleden voor hun jarenlange verdiensten onderscheiden met een zilveren of gouden onderscheiding van de bond Juliana. Daarna was het opstellen en de inspectie op het Raadhuisplein in Panningen en aansluitend de optocht door het centrum van Panningen. Na de optocht verplaatste het geheel zich naar het schietterrein van St. Leonardus aan de Horsten te Egchel, voor de beoordelingswedstrijden en de schietwedstrijd van het 2e bondsfeest.
Alhoewel wij weer met een mooie groep aan de optocht deel konden nemen en we zelf het idee hadden dat het allemaal goed was verlopen bleek de jury er dit keer toch iets anders over te denken en behaalde we dit 2e bondsfeest in de optocht en bij de beoordelingswedstrijden slechts de volgende prijzen. De 1e plaats als beste vaandeldrager (Mat Thuijls), de 3e plaats als mooiste koningspaar (Peter en Marlie Relouw), de 2e plaats als beste marketentstergroep (Karen Nijssen, Suus Versleijen en Monique Gerits) en de 2e plaats als Modelste sappeur (Roel Pouwels).
Ook bij de schietwedstrijden ging het niet helemaal zoals we van te voren hadden gehoopt. In zowel de A klasse en de B klasse werden er in de eerste twee korpsrondes 2 punten gemist en hoefden zij dus ook niet meer deel te nemen aan de kaveling. Maar gelukkig hadden we deze dag wel een ijzersterk C team. Zij schoten in de eerste twee korpsrondes alle 36 punten feilloos naar beneden en met dit resultaat mochten zij samen met het C zestal van St. Martinus Maasbree gaan kavelen om de 1e en 2e plaats in de C klasse. Ook tijdens de kavelronde werden alle 18 punten weer meegebracht en hiermee was de 1e plaats in de C klasse een feit !! Proficiat aan dit C zestal bestaande uit: Tom Rossen, Roel Pouwels, Dion Gerits (op zijn 1e bondsfeest als schutter !!), Jos Jacobs, Robbie Soree en Hans Hermans.

3 juni – 3e SCNL wedstrijd Grashoek.
Met 2 zestallen werd er geschoten op de 3e SCNL wedstrijd van dit seizoen. In de A klasse lieten de schutters helaas teveel punten liggen. Waardoor de koploper positie helaas aan onze neus voorbij ging in het algemene klassement. Met 67 punten eindigden ze op een 9e plaats in het dagklassement.
In de B klasse werd een gedeelde 1e plaats behaald in het dagklassement met 70 punten.

27 mei – 1e bondsfeest bij St. Martinus Tegelen
Afgelopen zondag 27 mei hebben we deelgenomen aan het 1e bondsschuttersfeest van 2018 bij onze schuttersvrienden van Broederschap St. Martinus Tegelen.
De dag begon met een stijlvolle gemeente ontvangst van de genodigden en delegaties van de deelnemende schutterijen in het Limburgs Schutterijmuseum in Steijl.
Tijdens deze ontvangst werden ook voor de eerste keer de waarderingsonderscheidingen van de schuttersbond Juliana uitgereikt voor vrijwilligers met een behoorlijke staat van dienst. Van onze schutterij werden Hay Verhaagh en Jeanne Verhaagh-Rievers onderscheiden met de zilveren bondsonderscheiding voor de vele jaren dat zij jurylid zijn geweest bij de Bond Juliana. Hay en Jeanne, ook namens schutterij St. Jan gefeliciteerd met deze verdiende onderscheiding.
Na deze gemeente ontvangst gingen de festiviteiten verder op het schietterrein van de gezamenlijke Tegelse schutterijen.
Na de inspectie vertrok de optocht, die i.v.m. het warme weer was ingekort, door de straten van Tegelen. Ondanks enkele afmeldingen konden we toch met een hele nette, representatieve schutterij deelnemen aan deze optocht.
Na de optocht werd er eerst geschoten voor de titel Bondskoning 2018. Alhoewel de vogel al op vallen stond wist onze koning Peter Relouw de vogel toch niet op de juiste plek te raken en was het de schutter die gelijk na hem aan de beurt was, de koning van st. Hubertus uit Kessel, die de vogel naar beneden schoot en dus Bondskoning 2018 werd.
Daarna waren de beoordelingen van de koningen, koninginnen, marketentsters en sappeurs op het terras voor het schutterslokaal en werd er ook begonnen met de schietwedstrijden.
Bij het bekendmaken van de prijzen werden door onze schutterij de volgende resultaten behaald. We hadden de 3e plaats voor het Mooiste geheel en de 2e prijs voor het beste defilé. Onze vaandeldrager Math Thuijls behaalde de 1e prijs als beste vaandeldrager en ook onze bordjesdrager Mika Gerits behaalde de 1e prijs als Beste bordjesdrager. Verder was er nog een 2e plaats voor onze koningin Marlie Relouw als mooiste koningin en was er ook weer een 1e plaats voor onze prachtige Marketentstersgroep bestaande uit Karen Nijssen, Carin Alberts, Suus Versleijen en Monique Gerits.
Door de vele afmeldingen konden we met slechts 2 zestallen deelnemen aan de schietwedstrijden. Het A zestal liet helaas in de 1e ronde 1 puntje staan, en kon met 35 punten dus niet meer deelnemen aan de kaveling. Het B zestal schoot bij het korpsschieten wel alle 36 punten raak en mocht wel deelnemen aan de kaveling. In de eerste kavelronde lieten zij helaas ook 2 punten staan en behaalde hierdoor een 4e plaats in de B klasse.

22 april – 2e SCNL wedstrijd Sevenum
Weer is er goed geschoten door de schutters van St.Jan.
In de A en B werden alle punten meegenomen.
In de C bleven er jammer genoeg 4 staan.
Na 2 ronden staat de A gedeelde eerste samen met Zandakker Gilde St.Jan Venray en St.Sebastianus Sevenum.
De B staat 1 punt los van de rest.

14 april – 1e SCNL wedstrijd bij Ons Genoegen Siebengewald
Het nieuwe schietseizoen is weer van start gegaan.
Na een grote opkomst tijdens de winterkompetitie was de opkomst nu wat minder.
Er konden precies 2 6-tallen worden geformeerd.
Er werd goed wel geschoten, in de A werden alle 72 punten meegenomen.
In de B bleef er echter één puntje staan.
Gezien de prestaties van de andere verenigingen, waar div. punten gemist werden, staan we in beide klasse er heel goed voor.

07 april – kavelen wintercompetitie
Onder zomerse temperaturen zijn we aan de kaveling begonnen.
12 A-schutters en 6 B-schutters begonnen op kleine punten aan deze kaveling.
Na ongeveer 3 kwartier besloten we om maar met één buks verder te gaan, want de ene na de andere schutter viel af.
In de B klasse bleven Roel Pouwels en Jo Nooyen over waarvan Jo na 16 punten de betere was.
Uitslag klasse B:
1e Jo Nooyen
2e Roel Pouwels
Proficiat heren.
In de A vielen de schutters iets minder snel af, al waren er een paar die na het eerste schot al klaar waren.
De laatste twee schutters die uiteindelijk overbleven, Jan Gielen en John Alberts, waren goed tegen elkaar opgewassen. Er werd van alles geprobeerd om een winnaar aan te wijzen maar ze schoten alle punten er een voor een af. Na 101 punten werd door de buksmeesters, i.v.m. de invallende duisternis, besloten te stoppen met kavel.
Deze wintercompetitie word nu uitgeschoten op de oefenavonden die nu nog volgen.
Loten was geen optie. Voor de volgende winter zullen we wel weten wie er gewonnen heeft.
Al met al zijn de buksmeesters blij met de grote opkomst. John en Jan heel veel succes nog de komende oefenavonden.
Uiteindelijk wordt de wintercompetitie uitgeschoten in mei en zal Jan Gielen zich de winnaar van de wintercompetitie noemen.

02 april – paaseieren zoeken
Met een mooie opkomst aan kinderen en hun ouders – opa’s en oma’s, werd voor het eerste jaar in samenwerking met volleybal vereniging SV Aspargos het paaseieren rapen georganiseerd. Wat ons betreft een mooi initiatief wat zeker voor herhaling vatbaar is en waar welllicht nog mooie ideeën uit ontstaan.
De kinderen werden verwelkomt door een enthousiaste paashaas die samen met de kinderen het bos in ging om de verstopte eieren te zoeken. Bijna alle eieren werden terug gevonden. Daarna werd er nog wat lekkers uitgedeeld aan alle kinderen. Voor de ouders – opa’s en oma’s was er koffie – warme chocomel en wat lekkers om te snoepen. Het werd een gezellige ochtend op de schutterswei op deze 2e paasdag.

17 maart – Finale Biljartcompetitie
Na een spannende strijd is “de Koning van het groene laken” bekend. Wiel Verhofstad heeft de wisselbeker in de wacht gesleept en mag zich weer een jaar biljart kampioen van schutterij St jan noemen. Proficiat Wiel.

11 maart – Wintercompetitie
De derde en laatste ronde is afgelopen zondag met temperaturen die aan de lente denken geschoten.
Iedereen die deelneemt aan de wintercompetitie heeft zijn 45 schoten gelost.
Zondag gaan we kavelen, er word niet meer bij geschoten. We starten op kleine bolletjes.
De weersverwachting voor aankomende zondag zijn niet hoopgevend, lage temperaturen zijn voorspeld.
Dus warme kleding is aan te raden.

10 maart – Beers en Bites
Met een gezellige opkomst aan leden, werden we door de Lindeboom mee genomen in een presentatie over het bestaan – diverse biersoorten – en nog veel meer informatie over het brouwproces en de locatie. Daarna werd het tijd om een 6 tal speciaal bieren te proeven. Opgebouwd van een diversiteit aan biersoorten; Venloosch Wit – Gouverneur Blond – Lindeboom Herfstbock – Gouverneur Dubbel – Gouverneur Trippel – Gouverneur Stout op Hout. Dit alles werd voorzien van een passend gerechtje. Mede mogelijk gemaakt door Mark Gerits!
Het was een gezellige avond en een “goed glas bier van hier”…vloeide rijkelijk. Dank aan de lindeboom brouwerij voor de geslaagde avond.

29 februari Gekke Maondaag
Met een kleine delegatie waren we in carnavals outfit present op het Past. Vullingsplein om samen met Prins Hay IV en zijn adjudanten de 3 kamerschoten af te schieten. Het was een samenkomen van alle prinsen/prinsessen, boerenbruiloft, dansgarde en nog vele toeschouwers.
Uiteraard werd daarna geproost met een verkregen Borreltje vanuit Prins Hay.
Aansluitend is er nog een delegatie naar de Vonkel gegaan om daar de felicitaties over te brengen aan onze sponsor “Ruud Verhaegh” die dezelfde ochtend in het onecht is verbonden met zijn bruidje “Sandra Litjens”.

20 januari Onderlinge windbuks competitie
Afgelopen zaterdag werd er in t lokaal weer onderling met de windbuks geschoten
Er waren 7 schutters die de strijd met elkaar aangingen en na 20 schoten op de grote bölkes waren er nog schutters 3 over
Na 15 schoten op de kleine bölkes was t beslist en zo werd John 3e Jan Rootbeen 2e en John weer eerste