Jaaroverzicht 2017

Jaaroverzicht 2016

Jaaroverzicht 2016 Finale wintercompetitie 2016 Afgelopen zondag 6 maart was er dan de finale van de wintercompetitie 2016. Er waren nog 7 schutters over die het benodigde aantal punten hadden geschoten in januari en februari om aan de kaveling deel te mogen nemen. In...

Jaaroverzicht 2015

Wintercompetitie De winter competitie zit er weer op. Van alle schutters die met het winterkampioenschap meededen konden er uiteindelijk 11 schutters aan de kaveling deel nemen. Vorige week zondagmorgen ging het heel snel, het weer was niet best en de wind speelde met...

Zondag 3 september Bondskampioenschap Egchel
Met een delegatie van 8 schutters is er voor de persoonlijke titel gestreden, tijdens het bondskampioen schieten bij Schutterij St. Leonardus Panningen-Egchel. Aan deze wedstrijd namen de volgende schutters deel:
Jan Gielen – Mark Gerits – Jo Nooijen – Bart Ermers – Ger Versleyen – Leo Claassens – Will Versleyen & Robbie Soree. Helaas viel niemand in de prijzen, desondanks was het een gezellige schietwedstrijd.

Zondag 3 september Walk 4-the Roses
Dit jaar liep er een mini delegatie bestaan uit Piet Relouw en Monique Gerits, namens schutterij St. Jan voor het goede doel, de KWF kankerbestrijding. De drukke periode en het samenvallen van het bondsfeest was hier wellicht een oorzaak van. Echter niet minder gemeend hebben ze de tocht van 20 km gelopen. Dit ter ondersteuning aan alle leden die kampen met deze vreselijke ziekte of ons daardoor ontgaan zijn. Het bestuur van St. Jan heeft besloten om net als voorgaande jaren het inleg geld van onze wandelaars te verdubbelen ten baten van de KWF kankerbestrijding.
Speciaal woord van dank gaat uit naar Hay en verdere familie Verhaag/ bakkerij Engels en Hay van Hegelsom, voor het gebruik mogen maken van alle lekkere traktaties en drankjes die ze verzorgde tijdens de diverse
tussenstops onderweg.

Zaterdag 26 en Zondag 27 augustus: Verenigings- en Koningsvogelschieten
Op zaterdag 26 augustus was er het dorps- en verenigingsschieten en het “kampioenschap” windbuksschieten voor de jeugd.
Bij de kinderen van 8 t/m12 jaar ging de 1e prijs naar Nick Achten, de 2e prijs Gjwonie Nooijen en de 3e prijs naar Glenn Vullings.
Bij de jeugd van 12 jaar en ouder ging de 1e prijs naar Kimberly v. Dooren
Ook was er op zaterdag een drietalschietwedstrijd voor iedereen
De uitslag van het dorps- en verenigingsschieten was als volgt:
Na een spannende kaveling ging de eerste prijs naar de mannen van FIFA, Ron van Geffen, Rob Geurtjens en Melvin Donders.
2e prijs ging naar Verhaegh en Co, met RuudVerhaegh, Roel Wijnhoven en Timo Wagemans.
De 3e plaats was ook voor een team van FIFA en de 4e plaats voor een team van Te Baerts Logistics.
Het was gezellig druk bij de schutte van St. Jan, een goed geslaagde schietmiddag.

Op de zondag was dan de grote dag voor de schutterij. Het koningsvogelschieten 2017.
Nadat de schutterij, samen met de genodigden en de erelidskoningin Ine Stassen, onder de muzikale klanken van Harmonie St Joseph het oude koningspaar Gé en Suus Versleijen, thuis aan de Kloosterstraat, hadden afgehaald was de officiële opening op de schuttershof. Met o.a. de toespraak van de burgemeester van de Gemeente Horst aan de Maas, Dhr. Kees van Rooij. Het openingsgebed door Pastoor Verheggen. Hierna was het aftreden van de erelidskoningin en van het koningspaar.
Na de officiële opening werden de openingsschoten gelost door de genodigden en kon begonnen worden met het schieten op de koningsvogel. Op de erelidsvogel kon geschoten worden door niet-leden van de schutterij st. Jan.
Ook werd er dit jaar voor het eerst geschoten voor de titel Jeugdkoning van schutterij St. Jan. Aan deze wedstrijd werd door ± 20 jongens en meisjes deelgenomen en na een spannende strijd werd Glenn Vullings de 1e jeugdkoning bij schutterij St. Jan.
De strijd op de erelidsvogel was erg spannend. Nadat door verschillende personen de verschillende onderdelen van de erelidsvogel al naar beneden waren geschoten werd er nog lang geschoten op de romp, maar met een gericht schot wist Marc Maas uit Horst de laatste resten van de erelidsvogel naar beneden te schieten en mag hij zich dus een jaar ERELIDSKONING noemen van schutterij St. Jan. De strijd op de koningsvogel door de leden van de schutterij ging toen nog even door. Nadat ook bij deze vogel de verschillende onderdelen zoals
de kop, de poten en de vleugels er al gauw genoeg vanaf geschoten waren duurde het nog een hele lange tijd voordat de laatste resten van de vogel naar beneden vielen. Alhoewel er al meerdere malen door de schutters werd gedacht het juiste stukje naar beneden te schieten was het bij het 210e schot de voorzitter van de schutterij, Peter Relouw, die het juiste plekje wist te raken en dus, net als in 2014, voor de 2e keer in zijn schutters carrière koning werd bij schutterij St. Jan. Hij zal dus het komende jaar samen met zijn vrouw Marlie het koningspaar vormen bij schutterij St. Jan.

Na de officiële installatie van de jeugdkoning en de erelidskoning werd de voorzittersketting tijdelijk overgedragen aan de vice-voorzitter Hans Hermans. Hij installeerde het nieuwe koningspaar en daarna werd er door de leden van de schutterij een erehaag gevormd, waarna de receptie volgde in de feesttent en aansluitend een gezellig koningsbal m.m.v. de Party Brothers.
Schutterij St. Jan uit Grubbenvorst kan terugkijken op een zeer geslaagde editie van hun feestweekend in 2017.

OLS 2 juli Merkelbeek
Met een volle bus vertrokken we richting het zuiden van Limburg. Vol spanning en opwinding, want het beloofd een mooi OLS te worden. Sinds geruime tijd is het OLS niet meer in het mooie Zuid-Limburgse georganiseerd.
De Schutters/buksmeesters waren er klaar voor. Er was afgelopen dagen goed geoefend, helaas met wat mindere resultaten als gehoopt, maar dat mocht de sfeer niet drukken.
Er werd een mooie optocht gelopen met veel publiek. Helaas liepen we net tegelijk met een regenbui, maar evengoed hebben we ons met een mooie groep kunnen presenteren. Dat bleek we uit het verdiende applaus en de verdiende eerste prijs voor het mooiste geheel!
Aansluitend zijn het koningspaar – Marketensters en onze Sappeurs nog opgegaan bij de beoordelingwedstrijden. De resultaten mogen er zeker wezen.
Om 17.15 u was het aan de schutters. Het zestal bestaat uit:
Shirley Thuijls – Jan Rootbeen – Jos v/d Berken – Leo Claassens – Davy van Geffen – Jan Gielen.
Buksmeester Math Thuijls & parapluman Peter Relouw.
Hay Verhaag was 1e reserve, Hay heeft 35 jaar mee geschoten op het OLS en zal het zestal door zijn vele jaren ervaring van de juiste tips en tricks kunnen begeleiden.
Onze vaste optekenaar, Hay Wijnhoven, zat ook dit jaar weer op zijn stek.
Helaas werd er in de eerste ronde al mis geschoten. Hierdoor konden we helaas niet mee kavelen in de volgende ronde. In de tent ging het feestgedruis verder en kunnen we terug kijken op een mooi en goed georganiseerd OLS.
Behaalde prijzen;
1e prijs – mooiste geheel
2e prijs – mooiste marketenster groep
2e prijs – beste sappeur
2e prijs maar na loting 4e prijs – beste vaandeldrager
7e prijs – beste bordjesdrager
12e prijs – mooiste koningin
14e prijs – Mooiste koningspaar
14e prijs – beste defilé
21e prijs – beste houding

26 juni St Jansmis
Kermismaandag was de jaarlijkse St Jansmis. De mis startte om 10.00 uur.
We waren met een mooie grote delegatie van St Jan aanwezig, om de mis bij te wonen.

24 juni Lindenboomcup
Tijdens deze wedstrijd werd er geschoten als voorbereiding op het OLS. De A en B schutters hebben hieraan deelgenomen.
Vol goede moed werd er begonnen aan de schietwedstrijd. Helaas met 9 missers kon St Jan de buks alweer na de eerste kavel ronden inpakken en huiswaarts keren om daar in eigen dorp de kermis in te luiden.

18 juni 2e bondsfeest Reuver
Onder een mooi wolkendek hebben we deelgenomen aan het 2e schuttersbondsfeest van de schuttersbond Juliana in Reuver. We waren met een wat kleinere groep, maar daardoor niet minder mooi om te presenteren. Na de openingswoorden van de Burgemeester en het gebed van de Pastoor, zijn we aan een mooie optocht begonnen. Aansluitend hebben we ons verplaatst naar de schuttersweide. Daar vonden de neven- en schietwedstrijden plaats. De schietresultaten bleven helaas uit door een aantal missers. De A- en B klassen kwamen niet verder dan de eerste ronde. De C klasse heeft nog mogen kavelen voor de 3e plaats, maar ook door teveel missers werden ze uitgeschakeld in de 2e ronde en vielen daardoor buiten de prijzen.

Tijdens de optocht en de nevenwedstrijden werden de volgende prijzen behaald:
Beste defilé: 2e prijs
Mooiste geheel: 2e prijs
Beste vaandeldrager: 3e prijs
Mooiste koningspaar: 2e prijs
Commandant: 1e prijs
Sappeur: 1e prijs
Marketensters: 1e prijs
Bordje draagster: 1e prijs
Dit zijn hele mooie resultaten om trots op te zijn. PROFICIAT allemaal!

11 juni SCNL kavelen Venray
Afgelopen zondag was het zover, de finale van de SCNL wedstrijden. Onder een warm zonnetje werd er met 2 zestallen geschoten. Gelukkig kwamen er al snel wolken voor de zon en werd het prima schietweer. Het schuttersgilde Sint Sebastianus uit Sevenum stond na drie wedstrijden bovenaan en leek op de eindzege af te gaan. De eerste twee schietronden tijdens deze vierde wedstrijd lieten ook dit beeld zien en feilloos kwamen de 36 blokjes naar onderen toe en toen sloeg het noodlot hard toe. Maar liefst zes missers bracht de eindzege aan het wankelen. De naaste concurrent Sint Lucia Horst liet het echter ook diverse missers noteren, maar Sint Urbanus Grashoek kwam met twee missers in de positie om de koppositie over te nemen en dit betekende dat de schutterij Sint Urbanus Grashoek voor het eerst in de 33-jarige historie van de Schutterscombinatie Noord-Limburg deze competitie winnend wist af te sluiten. De schutters van Sint Antonius en Sint Petrus Baarlo zorgde met het maximaal aantal punten voor de tweede prijs in het algemeen klassement en derde werd Sint Hubertus Beringe.
Onze Schutters van Schutterij St Jan behaalde de volgende resultaten:

Dagklassement
A klasse – 2e plaats met 70 punten
B klasse – 4e plaats met 66 punten

Algemeen klassement
A klasse – 7e plaats met 274 punten
B klasse – 7e plaats met 265 punten
C klasse – 6e plaats met 169 punten (3 wedstrijden geschoten)

Zondag 4 juni opening Aspergefeesten
We zijn door stichting Gewoën Grubbenvorst, wederom uitgenodigd om de opening van de Aspergefeesten te verzorgen.
We zijn samen met de genodigden en de voorzitter van Gewoën Grubbenvorst in stoet door het dorp naar het Past. Vullingsplein getrokken. Daar vond de officiële opening plaats en werden de kamerschoten afgeschoten. We hebben ons mooi en voltallig gepresenteerd aan het dorp en zo onze medewerking verleend. Alle leden bedankt voor de aanwezigheid.
Tevens feliciteren we Wim Coopmans met het ontvangen van de “Golden Aspergestaeker”, o.a. voor zijn vele werk voor stichting Mededelingen.

Jeugdverwendag, zaterdag 27 mei
Voor alle jeugd uit Grubbenvorst tussen de 8 en de 16 jaar werd de jeugdverwendag georganiseerd. Onder een warm zonnetje maar met voldoende schaduw plekken en veel koud water/ranja was er heel wat jeugd op de Schutterswei gekomen.
De ochtend ging van start met een welkomst woord en meteen werden de kinderen opgesteld in de wijze waarop een schutterij door het dorp trekt.
Het ochtend gedeelte was het educatieve gedeelte. In kleine groepjes is de jeugd uitleg gegeven over verschillende facetten van onze schutterij. De sappeurs vertelde over hun functie en het ontstaan. De jeugd kon onderdelen van de bepakking dragen en ervaren hoe zwaar de materialen zijn. De marketentsters hadden een quiz voorbereid, uiteraard was er ruimte om een worstje/kaasje te snijden of een “borreltje” in te schenken op schutterswijze. Bij de tamboers kon de jeugd verschillende trommen en instrumenten uitproberen en zonder oefenen werd er een aardig stukje muziek gemaakt. Tot slot gaf de buksmeester uitleg over de buks, het maken van de kogel en het schieten. Diegene die wilde mocht nog een onderdeel van de kogel mee naar huis nemen.
Aansluitend kon de jeugd genieten van een lunch. Het middag programma bestond uit spellen, afwisselend schiet- en doe spellen. De schiet spellen varieerde van handjes-, waterballonnen-, paintball tot bölkesschieten. Met het warme weer kwamen de waterspellen en de buikschuifbaan goed van pas.
Na het eten van de frietjes met een snack stond nog een afsluitend optreden van de Venlose rap formatie ANBU Nevlo op het programma. Met een goed gevulde goodybag vertrok de jeugd rond de klok van 18.30u huiswaarts en kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde Jeugdverwendag. Deze dag werd de jeugd geheel gratis aangeboden door Schutterij St Jan Grubbenvorst.

Duchtige fiësaovend, zaterdag 27 mei
Zaterdagavond vanaf 19.30 was de tent geopend voor alle gasten bij onze schutterij. De rode draad door de avond was het knotsgekke duo BECK&BAUER. Wat een feest duo, jong en oud werd geëntertaind.
De eerst volgende artiest was ERWIN, o.a. bekend van “ut Reuzeraad en de Griekse Nach”. Bovenop een tuinstoel wist hij aardige klank door de tent te zingen en de handjes de lucht in te krijgen. Gevolgd door het Roermondse “feestkanon” BIG BENNY, die natuurlijk weer flink “GAAS” heeft gegeven. Het feest werd daarna compleet gemaakt door de volkszanger STEF EKKEL, die o.a. zijn bekende hits “De Woonboot” en “Liever te dik in de kist” door de feesttent in Grubbenvorst heeft laten klinken. Het was een gezellige en goed bezochte avond, waar we met veel tevredenheid op terug kunnen kijken.

Schuttersbondsfeest, zondag 28 mei
Op een unieke locatie in Grubbenvorst, was het ontvangst door het gemeentebestuur van Horst aan de Maas. Een prachtige locatie met mooi uitzicht op de maas en het Gebroken Slot. De plek waar het ooit begon, een plek met een historische waarde voor schutterij St Jan. De genodigde gasten werden op een kop koffie getrakteerd met een heerlijk petitfourtje met het logo van Horst aan de Maas /logo schutterij erop. Deze werden verzorgd door “Bakkerij Engels”. De catering werd goed verzorgd door Lunchroom “Lekker Gewoën”. Wij bedanken ook nogmaals de familie v/d Hombergh voor de gastvrijheid om van deze locatie gebruik te mogen maken.
Aansluitend begaven alle genodigden zich richting het opstel terrein nabij de kerk, waar om 13.00 uur het opstellen was voor de inspectie. Aansluitend de optocht van de 20 deelnemende schutterijen van de schuttersbond Juliana, door het centrum van deze Parel aan de Maas.
De optocht route was ingekort ivm de warme weersverwachtingen. Het was een prachtige optocht met veel enthousiaste toeschouwers langs de kant. Hiervoor spreken we zeker ons dank uit, dat maakt het lopen in deze temperaturen een stuk aangenamer. Onderweg waren 2 waterpunten geregeld voor een extra verkoelend drankje.
Na de optocht hebben de schutterijen zich verplaats naar het schuttersterrein, waar de schiet- en nevenwedstrijden plaats vonden.
Ook werd er op dit 1e bondsfeest geschoten voor de titel Bondskoning 2017, dit werd Geert Hendriks, de koning van het Zandakker gilde St. Jan uit Venray.
Rond de klok van 19.00 uur werden de prijzen van de optocht en nevenwedstrijden bekend gemaakt en werd ook de ereprijs, geschonken door de gemeente Horst aan de Maas, uitgereikt aan de winnaar hiervan, de Bussen Schutten uit Neer.
De schietwedstrijden gingen toen nog even verder en rond de klok van 21.00 uur werden hiervan de winnaars bekend gemaakt. De dagprijs voor het schieten, de beste prestatie in de A, B en C klasse samen werd ook gewonnen door de Bussen Schutten uit Neer.
Ons eigen schutterij St Jan, behaalde de volgende prijzen;
1e prijs mooiste bordjes draagster
1e prijs Mooiste marketenster groep
2e prijs Beste Defile
3e prijs Mooiste koningin
3e prijs Beste vaandeldrager.
Allemaal gefeliciteerd met de prijzen!
In de feesttent heeft DJ Toller Theo, perfect gezorgd voor een gezellige sfeer/muziek.

Zondag 13 mei 3e SCNL te Maasbree
De 3e SCNL wedstrijd werd geschoten bij onze schuttersvrienden van St Martinus Maasbree.
Om 15.00 uur was de start van de wedstrijd. De zon scheen venijnig langs de böllkes af.
De sfeer was top, helaas waren de prestaties minder. Er werd veel gemist en achteraf veel gepraat. Waar ligt het aan? Zijn het de kogels? Ligt het aan de zon? Of is het toch de buks? Wat t ook mag zijn, volgende wedstrijd zijn we weer van de partij en maken er weer een mooie wedstrijd van.

22 april 2e SCNL te Baarlo
We zijn met een mooie groep schutters op weg gegaan naar het 2e SCNL schieten. Dit werd gehouden worden bij onze schuttersvrienden van Baarlo.
De volledige uitslag is nog niet bekend, deze zal snel op de site te vinden zijn. Wel kunnen we laten weten dat;
De A had 2 missers
De B had 3 missers
De C had 1 misser en heeft het beste geschoten vandaag met het minst aantal missers van de teams uit Grubbenvorst.

Zondag 9 april – 1ste SCNL te Grubbenvorst
De eerste SCNL wedstrijd van dit schietseizoen werd gehouden op ons eigen schuttersterrein. Het weer was bijna ideaal, de schutterswei lag er mooi bij en de schietmasten pronkten keurig in een rij. De A-Klasse schoot 1 misser en kwam op 71 punten De B-klasse schoot 2 misser en kwam op 70 punten De C klasse Schoot 3 misser en kwam op 69 punten – derde dagplaats Dit is een prima resultaat voor de eerste wedstrijd. Iedereen BEDANKT die geholpen heeft en zich op welke wijze dan ook heeft ingezet om deze eerste SCNL tot een geslaagde schietwedstrijd te maken.

Vrijdag 24 maart – Jubileumfeest Ton Gerits

Afgelopen vrijdag hebben de schutten van St. Jan uit Grubbenvorst een mooi jubileum feest gevierd bij gelegenheid van het 50 jarig lidmaatschap van hun erelid Ton Gerits.
Ton is in 1967, als vierde generatie van de familie Gerits bij schutterij St. Jan Grubbenvorst, lid geworden bij de schutterij in navolging van zijn vader, grootvader en overgrootvader die de schutterij in 1900 mee heeft opgericht.
Ton is in die 50 jaar verantwoordelijk geweest als beheerder van het schutterslokaal, was koning in 1972 en 1973 en is bestuurslid geweest van 1981 tot 2001. Bij zijn afscheid als bestuurslid is Ton benoemd tot erelid van St. Jan Grubbenvorst en bij zijn 40 jarig lidmaatschap in 2007 heeft hij de zilveren onderscheiding ontvangen van de EGS.( Europese Gemeenschap van historische Schuttersgilden).
Afgelopen vrijdag hebben de schutters hem thuis afgehaald en hem een verrassingsfeest aangeboden in hun verenigingslokaal café de Vonkel. Daar ontving hij o.a. een ingelijste vergulde G met daarop de patroonheilige St. Jan namens de schutterij en ook de Gouden medaille met kroontje van de Oud Limburgse schuttersfederatie.
Tevens is zijn zoon, Mark Gerits, als vijfde generatie van de familie Gerits bij schutterij St. Jan, gehuldigd i.v.m. zijn 25 jarig lidmaatschap.

Zaterdag 25 maart – Teerdag 2017
Afgelopen zaterdag was de teerdag van schutterij St. Jan. Er werd begonnen met een goed ontbijt op de schuttershof, waarna het nieuwe koningspaar Gé en Suus Versleijen zich presenteerde aan de schutterij en aan de bevolking van Grubbenvorst. Daarna volgde de H. mis in de kerk en de jaarvergadering in hun verenigingslokaal Café de Vonkel. Ook werd het commando van de schutterij overgedragen van de oude commandant Kees v/d Brink aan de nieuwe commandant Hans Hermans. Tijdens de jaarvergadering werd Mark nogmaals in het zonnetje gezet met een bronzen kruis van verdienste van de EGS , uitgereikt door de penningmeester van de EGS, de heer Louis Litjens.
Daarnaast was er op de jaarvergadering o.a. ook nog de uitreiking van de onderscheidingen aan diverse jubilarissen bij Schutterij St. Jan Grubbenvorst, hiervoor was een bestuursdelegatie van de Schuttersbond Juliana aanwezig.
De jubilarissen waren:
• 50 jaar lid: Ton Gerits
• 40 jaar lid: Hay van Hegelsom
• 25 jaar lid: Jeanne Gielen-Clevers, Rikkert Maes, Jeanne Verhaagh-Rievers, Miek Roodbeen-Lemmens, Mark Gerits, Nel Fermont, Will Versleyen-Coenen, Jan van Rens en Jos Gommans.
Felicitaties aan alle jubilarissen!