Jaaroverzicht 2015

Jaaroverzicht 2019

Jaaroverzicht 2019 Zaterdag 24 augustus - dorps- en verenigingsschieten.Het dorps- & verenigingsschieten bestaat uit een drietal-schietwedstrijd voor diegene, vanaf 15 jaar, die met de zware buks wilde schieten. Iedereen uit Grubbenvorst en omstreken kon hieraan...

Jaaroverzicht 2018

Jaaroverzicht 2018 29 december - Laatste clubavond van het jaar 2018Bart en Robbie hebben samen he initiatief genomen om er een gezellige laatste clubavond van te maken. Bij binnenkomst stond de champagne klaar. Het biljart was (bijna) warm en de ballonnen hingen al...

Jaaroverzicht 2017

Jaaroverzicht 2017 30 december “jaren 90”pre silvester party @ de Schutterswei. Ingezonden terugbllik: Wervelende silvesterparty op de schutterswei op 30 december 2017. Bij binnenkomst werd het al gauw duidelijk dat de avond in de jaren 90 stijl zou zijn. Als...

Jaaroverzicht 2016

Jaaroverzicht 2016 Finale wintercompetitie 2016 Afgelopen zondag 6 maart was er dan de finale van de wintercompetitie 2016. Er waren nog 7 schutters over die het benodigde aantal punten hadden geschoten in januari en februari om aan de kaveling deel te mogen nemen. In...

Wintercompetitie

De winter competitie zit er weer op. Van alle schutters die met het winterkampioenschap meededen konden er uiteindelijk 11 schutters aan de kaveling deel nemen.
Vorige week zondagmorgen ging het heel snel, het weer was niet best en de wind speelde met de kogelvangers waardoor de ene na de andere schutter een bolletje liet staan. Uiteindelijk waren er nog maar drie van de 11 schutters over. Toen werd er besloten om de kaveling de week er op te hervatten. Jan Gielen, John Alberts en Roel Wijnhoven mochten afgelopen zondag uit gaan maken wie zich tot winterkampioen mocht laten kronen.
Onder zomerse temperaturen begonnen deze drie schutters aan de kaveling op grote bolletjes. Nadat ze ieder hun eerste 6 bolletjes er af hadden geschoten werd besloten op de kleintjes verder te gaan. Hier was al snel één afvaller, John Alberts liet zijn 4 bolletje van de 6 staan. Jan en Roel schoten wel alle 6 bolletjes er af.
Nadat ze daarna nog ieder één ronde van 6 kleine en één ronde van 9 kleine bolletjes er af hadden geschoten, mocht Jan gaan proberen om 18 kleintjes achter elkaar er af te schieten. Jan slaagde 100% in deze missie.
Daarna was Roel aan de beurt om die 18 bolletjes van Jan te evenaren maar zijn 1ste schot was al meteen mis. Jammer Roel. Jan Gielen is de winterkampioen van dit jaar.  Jan Proficiat!
Hij zal op de jaarvergadering 28 maart de wisselbeker overhandigt krijgen.

Totale uitslag na kaveling:
1    Jan Gielen
2    Roel Wijnhoven
3    John Alberts
4    Wil Versleijen
5    Hai Verhaagh
6    Jos v/d Bercken
7    Ger Versleijen
8    Jan Roodbeen
9    John Vercoulen
10 Jan Rievers en Peter Relouw

Jaarvergadering – Teerdag

Afgelopen zaterdag 28 maart was de traditionele jaarvergadering en teerdag. De dag begon om 11 uur met een goed verzorgd ontbijt. Na het ontbijt verscheen ons koningspaar Peter en Marlie Relouw voor hun eerste optreden. Mary met een mooie nieuwe koninginnenjurk en Peter met zijn nieuwe steek.
Om half een vertrokken we in optocht naar de kerk, waar om 1 uur de heilige mis begon. Het weer zat ons niet mee, al regende het niet zo hard dan het vorig jaar. Het was een mooie mis, opgeluisterd door het Grubbenvorster mannenkoor.
Na de mis brachten we nog een groet aan onze overleden leden van de schutterij, waarna we weer in optocht vertrokken voor de jaarvergadering. De vergadering had een vlot verloop. Dit kwam mede doordat er slechts een jubilaris gehuldigd kon worden. Cees van den Brink werd de bronzen verenigingsmedaille opgespeld vanwege zijn 12 1/2 jarig lidmaatschap.
Ook Ger Versleijen werd nog in het zonnetje gezet dat hij naar 30 jaar buksmeesterschap een stapje terug doet.
Ook werd onze nieuwe marketenster Suus Versleyen geïnstalleerd.
Na de vergadering was het nog gezellig samen met een lekker broodje met warm vlees en een drankje.
Het was een geslaagde dag.

1ste SCNL wedstrijd in Venray

Zondag 29 maart. Buienradar gaf aan 100% regen om 14.00uur, er voor en er na 99% regen met de kans op flinke windstoten.
Na een paar keer met Venray contact te hebben gehad of de SCNL wedstrijd wel door zou gaan, kregen we het verlossende bericht “ hier is geen reden om het af te lassen, het gaat gewoon door”. Dus hebben we de buks en kogels tussen een lading paraplu’s in de bus gezet. Richting Venray leek het weer beter te worden maar dat was maar voor even. Onder bar slechte weersomstandigheden hebben we de eerste SCNL wedstrijd geschoten. Géén één minuut is het droog geweest, veel regen iets minder regen maar steeds regen en wind. De uiteindelijke uitslag was onder deze barre weersomstandigheden goed.
Ondanks dat de buksmeesters kletsnat waren kijken ze op een geslaagde wedstrijd terug.

De volgende resultaten werden behaald:
A Zestal    gedeelde 1ste plaats
B Zestal    gedeelde 2de plaats
C1 Zestal  5de plaats
C2 Zestal  gedeelde 7de plaats

Paaseieren zoeken

Maandag 7 april was er Paaseieren zoeken voor de kleinsten van de schutterij.

Michel Hendrix Trofee

Zondag 19 april jl. vond op de Schuttershof van St. Jan Grubbenvorst weer de jaarlijkse schietwedstrijd plaats om de Michel Hendrix Cup. Er werd dit jaar deelgenomen door 15 verenigingen met in totaal 23 zestallen. Na de eerste 5 rondes schieten, waarvan 3 rondes op punten van 1.5 x 1.5 cm en 2 rondes op punten van 1 x 1 cm was er slechts 1 zestal dat alle 90 punten raak had geschoten, nl. het zestal van het Koninklijk Schuttersgilde St. Lambertus uit Helden. Zij werden dus de winnaar van de Michel Hendrix trofee in 2015. Door de zestallen met resp. 89 en 88 punten werd nog enkele rondes gekaveld voor de overige geldprijzen. Rond de klok van 18.00 uur was de wedstrijd beslist en konden de prijzen worden uitgereikt door de voorzitter van schutterij St. Jan en wapenmaker Michel Hendrix.

De uitslag van de schietwedstrijd was als volgt:
1.  St. Lambertus Helden
2.  Sebastianus Herkenbosch
3.  Martinus Maasbree
4.  Antonius Nederweert
5.  Urbanus Maasniel

Schutterij St. Jan en wapenmakerij Hendrix kunnen terugkijken op een geslaagde schietwedstrijd.

Finale biljartcompetitie schutterij

Afgelopen zaterdag 9 mei werden de halve finales en finale gespeeld van de biljartcompetitie.
De eerste halve finale was tussen Jan Rootbeen en Wiel Verhofstad en werd na een spannende strijd gewonnen door Jan .
De tweede halve finale ging tussen John Vercoulen en Ger Versleijen en werd verassend gewonnen door Ger.
De strijd om de 3e en 4e plaats ging dus tussen John Vercoulen en Wiel Verhofstad en hier ging Wiel met de winst aan de haal.
Uiteindelijk was er tegen de klok van 21.00 dan de spannende finale tussen Ger Versleijen en Jan Rootbeen. Het publiek moedigde de beide finalisten fanatiek aan en, mede omdat Ger een lager gemiddelde hoefde te scoren dan Jan, en hij zich van de beste kant liet zien, werd Ger Versleijen uiteindelijk de kampioen van de biljartcompetitie 2014/2015 en was de 2e plaats voor Jan Rootbeen.
Natuurlijk bedanken we de organisatoren van de biljartcompetitie, Wiel Verhofstad en Jos v/d Bercken weer voor hun inzet.

2de SCNL wedstrijd in Sevenum

Nadat de bloemisterijen in Grubbenvorst zaterdag top verkopen hadden omdat alle schutters daar hun bloemetjes kochten voor Moederdag, vertrokken we zondag rond half 12 naar Sevenum.
Onder, nu eens, een mooie blauwe hemel met af en toe een wolkje begonnen we aan de schietwedstrijd. Ging het op de zaterdagen tijdens het oefenen meestal goed, ging het zondag in de wedstrijd iets minder met sommige schutters.
Het A team liet jammer genoeg twee punten staan. Het B team deed het iets beter, zij lieten maar 1 punt staan.
Door div. Afmeldingen werd er geschoven met schutters in de C klasse, maar de invallers deden het prima. In het totaal liet de C1 er 5 Staan. De C2 was maar met twee schutters, een schutter schoot er alles af en een schutter liet er 2 staan.

De uitslag van zondag:

Tussenstanden na 2 SCNL wedstrijden:
A:    6de plaats met 142 punten
B:    1ste plaats met 142 punten
C1:  5de plaats met 132 punten
C2:  12de plaats met 86 punten (geen volle schietkaarten)

Niet actieve schutters die aanstaande zondag tijden het bondsfeest mee willen schieten kunnen zich aanmelden bij de buksmeesters.

1e Bondsfeest in Venray

Afgelopen zondag 17 mei hebben de schutters van St. Jan weer deelgenomen aan het 1ste Bondsschuttersfeest van dit jaar bij onze schuttersvrienden van ’t Zandakkergilde St. Jan te Venray. Na een sfeervolle ontvangst op het gemeentehuis van Venray was de inspectie op het Schouwburgplein en aansluitend de korte optocht door het centrum van Venray.

Tijdens de optocht werden door onze schutterij de volgende prijzen behaald: 2de prijs mooiste geheel Militair, 3de prijs beste houding militair en 2de prijs beste vaandeldrager Militair.
Daarna verplaatste het geheel zich naar het schuttersterrein van Venray aan de Loonsedijk voor de bij wedstrijden en natuurlijk ook de schietwedstrijd. Bij de beoordelingswedstrijden op het terrein behaalde onze marketentsters weer de 1ste plaats. Ook onze sappeurs behaalde de 1ste plaats en ons koningspaar behaalde de 3de prijs Mooiste koningspaar.

Onze tamboers deden ook weer mee aan de muziekwedstrijden op het terrein en zij behaalde hierbij de 1ste plaats!!

Daarna begonnen de schietwedstrijden. Net voor aanvang van de schietwedstrijden werd een van onze vaste schutters uit het A zestal, Hay Verhaagh, onwel en moest daarna per ambulance het schietterrein verlaten voor nader onderzoek in het ziekenhuis, maar hij mocht dezelfde avond toch weer mee naar huis. Natuurlijk wensen wij allen Hay een spoedig herstel toe.
Hierna konden we gelukkig nog een keer een beroep doen op de schietkwaliteiten van onze erevoorzitter Tom Rutten, als invaller voor het A zestal, en met succes. Het A zestal schoot de eerste 36 punten feilloos af en mocht daarna nog 3 rondes mee kavelen en behaalde een verdienstelijke 4de plaats. Het B zestal liet in de eerste 2 rondes 3 punten staan en was daarmee uitgeschakeld voor verdere deelname. Het C zestal schoot de eerste 2 rondes 34 punten en door dit resultaat mochten zij nog 1 ronde mee kavelen voor de prijzen, maar hier misten zij weer en vielen dus net buiten de prijzen. Het D zestal tenslotte schoot 32 punten en was daardoor ook gelijk uitgeschakeld.
Al met al kunnen we terugkijken op een redelijk resultaat voor onze schutterij op dit goed georganiseerde 1ste bondsfeest van 2015.

3de SCNL wedstrijd in Panningen-Echel

Op deze herfstachtige zondag vertrokken we op tijd naar Panningen/Egchel voor de 3de SCNL wedstrijd. We waren ingedeeld in groep 2. Eenmaal daar aangekomen mochten we wel snel de buks inschieten op wat overgebleven bolletjes van groep 1, maar de wedstrijd begon zo als verwacht een klein half uurtje later. De A schoot, met Hay weer in de gelederen, er alles af. De dag zege werd gedeeld met “t Zandakkergilde St.Jan Venray, St.Lucia Horst, St.Hubertus Beringen en St.Jan Grubbenvorst.
Als de komende wedstrijden dit A-team bij elkaar blijft staan, kunnen misschien wel zeggen dat dit ook het OLS team word. De komende drie wedstrijden worden dus cruciaal voor deze schutters. Het is aan het B team om de A scherp te houden, als er van een A schutter de prestaties minder worden, word er naar de B gekeken voor een eventuele vervanging, maar dat hebben ze in de B nog niet allemaal begrepen. De B lied de eerste ronde één bolletje staan, en deed het zelfde ook in de tweede ronde, oeps! Er werd echter ook gemist bij de andere schutterijen waardoor de dag zege gedeeld werd door St.Jan Grubbenvorst, St.Martinus Maasbree, St.Hubertus Beringen,St.Lucia Horst en St.Urbanus Grashoek.
In onze C1 en C2 team’s word over het algemeen goed geschoten, ook de twee nieuwelingen schieten boven verwachting goed, van uit de C houden ze dus de B weer scherp. Zelfs de schutters die dubbel moeten schieten laten zich van de beste kant zien.

Tussenstand A klassement:
In het algemeen klassement na drie schietwedstrijden is de strijd dus ongekend spannend. Vijf teams staan op 215 punten, echter hanteerd men voor dit tussenklassement de reglementen zoals men ze samen hebben vastgesteld en dan is dit de tussenstand:
Sint Antonius en Sint Petrus Baarlo
Sint Sebastianus Sevenum
Sint Hubertus Beringe
Sint Lucia Horst
’t Zandakker Gilde Sint Jan Venray
Sint Jan Grubbenvorst
Sint Martinus Maasbree
Sint Urbanus Grashoek
Sint Leonardus Panningen
Ons Genoegen Siebengewald

In het B-klassement leidt de schutterij St. Jan Grubbenvorst met 212 punten, tweede staat Sint Martinus Maasbree met 211 punten en derde staat Sint Hubertus Beringe met 210 punten.
In het C-klassement leidt ’t Zandakker Gilde Sint Jan Venray C1 met 215 punten, tweede staat Sint Hubertus Beringe C1 met 213 punten en derde is Sint Lucia Horst met 206 punten.

SCNL FINALE in Grubbenvorst

Onder een mooie blauwe hemel met af en toe een wolkje werd de finale geschoten. Alle affuiten waren afgesteld en de kogelvangers stonden vol met kleine bôlkes.
De B mocht met een punt voorsprong beginnen, voor vandaag was afgesproken om bij elk team alle schoten achter elkaar te schieten. Na 4 ronden B bleven er echter 4 staan. De twee C schutters Rik en Shirley die moesten invallen hadden er alles af, dus het scherp houden van de A staat even op een laag pitje.
Maar met de uiteindelijke 2de plaats kunnen we heel tevreden zijn.
Bij de A ging het een stuk beter, Davy moest invallen van uit de B omdat er een A schutter zo nodig op vakantie moest gaan. In het totaal liet de A er jammer genoeg 2 staan waardoor ook hier het thuis voordeel niet benut werd. Davey schoot natuurlijk alles er af, dus A schutters er staat een B schutter klaar om……………..
De uiteindelijke 5de plaats was het hoogst haalbare zondag voor de A.
Bij de C1 had elke schutter wel een of meer missers waardoor ook hier een verrassing uit bleef.
De C2 met twee niet actieve invallers deed het best goed, als je nooit oefent kun je ook niet te veel verwachten.

De top vijf van de Schutterscombinatie Noord-Limburg 2015:
1. Sint Sebastianus Sevenum (A-zestal) 287 punten
2. Sint Hubertus Beringe (A-zestal obv reglement) 286 punten
3. ’t Zandakker Gilde Sint Jan Venray (C1-zestal obv reglement) 286 punten
4. Sint Antonius en Sint Petrus Baarlo (A-zestal obv reglement) 285 punten
5. ’t Zandakker Gilde Sint Jan Venray (A-zestal obv reglement) 285 punten

2de Bondsfeest in Baarlo

Afgelopen zondag 21 juni hebben de schutters van St. Jan weer deelgenomen aan het 2 bondsschuttersfeest van dit jaar bij onze schuttersvrienden schutterij St. Anthonius en St. Petrus te Baarlo. Na de ontvangst door de gemeente Peel en Maas in het trefcentrum te Baarlo was de inspectie in het sfeervolle park bij Kasteel d’Erp en daarna de optocht door het centrum van Baarlo.
Tijdens de optocht werden door onze schutterij de volgende prijzen behaald: 1ste prijs mooiste geheel Militair, 1ste prijs beste houding militair, 2de prijs beste defilé militair,3de prijs beste vaandeldrager Militair en een prachtige 2de prijs voor beste muziekkorps in de optocht.
Daarna verplaatste het geheel zich naar het schuttersterrein van Baarlo voor de bijwedstrijden en natuurlijk ook de schietwedstrijd. Bij de beoordelingswedstrijden op het terrein behaalde onze marketentsters weer de 1ste plaats. Ook onze sappeur behaalde de 1ste plaats. Onze tamboers deden ook weer mee aan de muziekwedstrijden op het terrein en zij behaalde hierbij voor de 2de keer dit seizoen de 1ste plaats !!
Daarna begonnen de schietwedstrijden. Het A zestal schoot de eerste 36 punten feilloos af en mocht daarna nog 3 rondes mee kavelen en behaalde een verdienstelijke 4de plaats. Het B zestal liet in de eerste 2 rondes helaas 1 puntje staan en hoefde hierdoor net niet meer deel te nemen aan de kaveling. Het C zestal schoot de eerste 2 rondes 33 punten en was daardoor ook uit de race. Het D zestal tenslotte schoot 34 punten, wat helaas ook 1 puntje te weinig was om mee te mogen doen voor de prijzen.
Al met al kunnen we terugkijken op een heel goed resultaat voor onze schutterij op dit goed georganiseerde 2dee bondsfeest van 2015.

Lindeboomcup Roggel

Zaterdag 27 juni. De beker die we vorig jaar hadden gewonnen was helemaal opgepoetst. Met de Navi ingesteld en met prachtig weer reden we naar het schutters terrein van Roggel. Deze ligt op een steenworp afstand van de Lindeboom.Een af en toe harde wind zorgde er voor dat de harken flink op en neer gingen. Dit zorgde ook voor de vele missers bij bijna alle schutterijen. In de eerste ronde bleven er ook bij ons twee staan. In de tweede ronde schoten we er wel alles af. Door dit resultaat hadden we kans om de tweede plaats te halen. De Bussenschutte uit Neer hadden al gewonnen met helemaal geen missers. Jammer genoeg bleef er in de derde ronde bij ons een bolletje staan. Resultaat een vierde plaats van 22 deelnemers.

Een opmerking moet er nog wel gemaakt worden, alle misser werden gemaakt door A schutters. Applaus voor het B Team!
Afgelopen week is er geoefend door de A en B schutters. De buksmeesters hebben de keuze gemaakt voor welke schutters op het OLS mogen schieten. Kom ze zondag aanmoedigen. Van af volgend jaar mogen we weer voor de hoofdprijs mee doen. De buksmeesters wensen alle OLS schutters can St. Jan een goed schot toe.

Zondag 5 juli 2015 OLS te Maasniel

Afgelopen zondag 5 juli, hebben we natuurlijk ook weer deelgenomen aan het Oud Limburgs Schuttersfeest 2015, georganiseerd door onze schuttersvrienden van schutterij St. Urbanus te Maasniel. Na een vlekkeloos verlopen busreis waren we al rond de klok van 11.00 uur op het feestterrein te Maasniel. Nadat we wisten waar de voorop gereisde schutters de materiaalwagen geplaatst hadden, zoals altijd lekker kort bij het opstelterrein, gingen we op pad om ons een beetje wegwijs te maken op het OLS terrein 2015. Nadat we o.a. geluisterd hadden naar de openingstoespraken van de diverse sprekers en iedereen de inwendige mens ook al weer een beetje had versterkt, gingen de schutters rond de klok van 15.00 uur weer richting de materiaalwagen om zich klaar te maken om deel te nemen aan de optocht door de straten van Maasniel. Mede door de gecreëerde schaduwplekken op het opstelterrein en voldoende waterpunten konden we redelijk fris aan de optocht beginnen. De optocht was misschien wat langer als normaal, maar door het applaus en het enthousiasme van het publiek hebben al onze schutters de optocht toch kunnen volbrengen, ondanks de hoge temperaturen waarmee we te maken kregen. Na de optocht zijn de marketentsters en het koningspaar nog naar het beoordelingenterrein geweest voor de beoordelingen van de juryleden.
Rond de klok van 19.00 uur waren onze schutters eindelijk aan de beurt om de eerste 2 korpsrondes te schieten.
De volgende schutters waren dit jaar door de buksmeesters aangewezen om namens onze schutterij de eer hoog te houden: Op de 1 plaats schoot Roel Wijnhoven, gevolgd door onze 17 jarige debutant Davy van Geffen. Daarna was het de beurt aan Jan Rootbeen, gevolgd door Jan Rievers en Hay Verhaagh, waarna onze “achteropsjöt” Jan Gielen het karwei mocht afmaken. Onze schutters deden wat van hen werd verwacht en schoten de eerste 36 punten feilloos af. Omdat van de overige 5 oud OLS organisators alleen de schutterij uit Stokkem ook alle punten had raak geschoten moesten we samen met hun uitmaken wie de 1ste en de 2de prijs zou krijgen. Er volgden deze avond nog 4 kavelrondes en onze schutters schoten al deze rondes hun “bölkes” keurig raak !! EEN PRIMA PRESTATIE !!

Omdat ook de schutters van Stokkem niet hadden gemist werd het prijzengeld verdeeld en konden we met een heel goed gevoel terugkijken op het OLS 2015. Natuurlijk nog een welgemeend PROFICIAT aan onze schutters, de buksmeesters en de “mental coach” en parapluman Ger Versleijen !!

Klik HIER voor meer foto’s van het OLS.

55+ drietalwedstrijd schieten Maasniel.
Het was prachtig weer wij ginggen met 15 personen naar Maasniel
Hierbij waren 8 schutters
Wij kochten 10 kaarten en daarvan werden er 7 vol geschoten
Er waren 19 verenigingen aanwezig die kochten 204 kaarten
Met de eerste kavelronde begonnen 101 kaarten Grubbenvorst had er 7 kaarten
De tweede kavelronde begon met 68 kaarten Grubbenvorst had er nog 6 kaarten
Derde kavelronde nog 50 kaarten Grubbenvorst nog 4 kaarten
Vierde kavelronde nog 37 kaarten Grubbenvorst nog 4 kaarten
Vijfde kavel ronde nog 31 Grubbenvorst nog 4 kaarten
Zesde kavelronde en laatste ronde nog 29 kaarten in de strijd Grubbenvorst nog 4 kaarten
Na deze ronde bleven er nog 21 kaarten over waarvan Grubbenvorst er nog 4 kaarten over had
Er mochten 8 schutters in de prijzen mee delen een mooi resultaat Proficiat aan deze schutters
De 21 overgebleven kaarten mochten het prijzen geld verdelen wat neer kwam op 27 euro per kaart
Met de 4 overgebleven kaarten pakte St Jan tevens ook de eerste plaats voor die dag De schutters en supporters van St Jan beleefde samen een zeer gezellige dag mede door de zeer goede organisatie van St Urbanus Maasniel.

Zondag 23 augustus 2015: 3de Bondsfeest te Helden
Afgelopen zondag 23 augustus hebben de schutters van St. Jan weer deelgenomen aan het 3e bondsschuttersfeest van dit jaar bij onze schuttersvrienden het koninklijk schuttergilde St. Lambertus te Helden.
Allereerst werd er voor aanvang van de optocht afscheid genomen van onze bondsvoorzitter Dhr Louis Litjens, die bij zijn afscheid ook werd benoemd tot erevoorzitter van de schuttersbond Juliana.
Na een goed bezochte receptie bij gelegenheid van het afscheid van de bondsvoorzitter stonden de schutterijen om 13.30 uur op het nabij gelegen grasveld opgesteld voor de inspectie gevolgd door de optocht door de straten van Helden-Dorp.
Tijdens de optocht werden door onze schutterij de volgende prijzen behaald: 1e prijs mooiste geheel Militair, 2e prijs beste houding militair, 1ste prijs beste defilé militair,2de prijs beste vaandeldrager Militair en een 3de prijs beste commandant Militair.
Daarna verplaatste het geheel zich naar het schuttersterrein van Helden voor de bijwedstrijden en natuurlijk ook de schietwedstrijd. Bij de beoordelingswedstrijden op het terrein behaalde onze marketentsters weer de 1ste plaats. Onze tamboers deden ook weer mee aan de muziekwedstrijden op het terrein en zij behaalde hierbij de 2de plaats !!
Daarna begonnen de schietwedstrijden. Het A zestal schoot de eerste 36 punten feilloos af en mocht daarna nog 1 ronde kavelen waarbij ze ook alle punten weer meebrachten en behaalde na loting de 2de plaats. Het B zestal liet in de eerste 2 rondes helaas 2 puntjes staan en hoefde hierdoor net niet meer deel te nemen aan de kaveling. Het C zestal schoot de eerste 2 rondes ook alle 36 punten feilloos af en mocht toen ook nog 1 ronde mee kavelen. In deze ronde lieten ze helaas 3 punten staan en vielen toen net buiten de prijzen. Het D zestal tenslotte schoot 35 punten, en mocht met dit resultaat samen met het D zestal uit Beringe kavelen voor de plaatsen 1 en 2. Helaas ook bij het D zestal 3 missers bij de kaveling, maar toch een verdienstelijke 2de plaats.
Al met al kunnen we terugkijken op een goed resultaat voor onze schutterij op dit goed 3e bondsfeest van 2015.

Geslaagd feestweekend 2015

Jo Nooijen nieuwe koning bij
St. Jan Grubbenvorst

Schutterij St. Jan uit Grubbenvorst kan terugkijken op een geslaagd feestweekend 2015.
Op zaterdag 12 september was er het dorps- en verenigingsschieten en het open Grubbenvorster kampioenschap voor de jeugd.
De uitslagen van het jeugdschieten waren als volgt:
In de categorie 8 t/m 10 jarigen was de 1ste plaats voor Joyce Voeten, de 2de plaats voor Tim v/d Linden en de 3de plaats voor Damian Alberts.
In de categorie 11 t/m 14 jarigen was de 1ste plaats voor Lenny Voeten en de 2de plaats voor Niels Verbeek.
Algeheel kampioen bij het jeugdwindbuksschieten was Joyce Voeten.

Ook was er op zaterdag weer het jaarlijkse dorps- en verenigingssschieten, waarbij ook de sponsors van de schutterij aan deze schietwedstrijd kunnen deelnemen.
De uitslag van het dorps- en verenigingsschieten was als volgt:
1ste plaats Zelissen Techniek kaart 1
2de plaats Zelissen Techniek kaart 2
3de plaats Trio 2015 kaart 1
4de plaats Trio 2015 kaart 2
Al met al was het een gezellige schietmiddag en werd er nog gezellig nagevierd in de feesttent onder de muzikale klanken van Two off Us.

Op zondag 13 september was dan de grote dag voor de schutterij, nl. het koningsvogelschieten 2015.
Nadat de schutterij onder de muzikale klanken van Harmonie St Joseph het oude koningspaar Peter en Marlie Relouw-Janssen thuis had afgehaald aan de Mercuriusweg was er na een lange optocht door Grubbenvorst de officiële opening op de schuttershof met o.a. de openingstoespraak door vice voorzitter Hans Hermans, omdat de voorzitter nog in functie was als koning van de schutterij. Hierna volgde nog toespraken van wethouder Paul Driessen namens de gemeente Horst aan de Maas, het openingsgebed van Pastoor Peeters gevolgd door het aftreden van koning Peter Relouw, die weer gelijk als voorzitter aan de slag kon.
Daarna werd er even aandacht besteed aan het aftreden van Mevrouw Resi Frissen- Eijckenboom als beschermvrouw van schutterij St. Jan, een taak die zij sinds 2001 vervuld heeft. De schutterij bedankte haar hiervoor en bood haar een blijvende herinnering aan.
Na de officiële opening werden de openingsschoten gelost door de genodigden en kon begonnen worden met het schieten op de koningsvogel en natuurlijk ook op de erelidsvogel door niet-leden van schutterij st. Jan.
De strijd op de erelidsvogel was erg spannend, omdat met dacht dat hij op een gegeven ogenblik elk moment zou vallen, maar het toch nog enkele schietrondes duurde voordat hij uiteindelijk bij het 184ste schot naar onder werd geschoten door Jeanine Stassen, die zich nu dus een jaar lang erelidskoningin mag noemen van schutterij St. Jan.
Nadat de verschillende onderdelen van de koningsvogel zoals de kop, de staart, de vleugel en de poten al door verschillende leden van de schutterij naar beneden waren geschoten was het JO NOOIJEN die rond de klok van 18.20 uur de laatste resten van de vogel naar beneden schoot, en samen met zijn vrouw Annie het komend jaar het trotse koningspaar zal zijn van onze schutterij.

Na de officiële installatie van de erelidskoningin Jeanine Stassen en ons nieuwe koningspaar Jo en Annie Nooijen, werd er door de leden van de schutterij een erehaag gevormd voor het koningspaar, waarna de receptie volgde in de feesttent en aansluitend een super gezellig koningsbal m.m.v. orkest Two off Us.
Schutterij St. Jan kan dus heel tevreden terugkijken op een goed verlopen feestweekend 2015.

Terugblik Clubkampioenschap/Familiedag schutterij St. Jan.
Afgelopen zondag 27 september was er weer de jaarlijkse afsluiting van het buitenschietseizoen met de wedstrijd om en clubkampioenschap en dagprijzen. Onder een stralende zon werd er door de 6 schutters die nog in de race waren voor het clubkampioenschap begonnen aan de wedstrijd. Na 30 schoten op punten van 1½ bij 1 ½ cm waren er nog 3 schutters over, die na een korte pauze begonnen aan de finale op de bolletjes van 1 bij 1 cm. Bij het 6de schot op de kleine punten was er de eerste afvaller, Peter Relouw, die dus de 3de plaats behaalde. De twee overgebleven A schutters Jan Gielen en Davy van Geffen schoten nog enkele rondes verder maar bij het 32 schot op de kleine punten viel de beslissing. Jan Gielen miste toen en behaalde een mooie 2de plaats en de clubkampioen 2015 werd DAVY van GEFFEN met 63 schoten zonder een enkele misser !! Dit was natuurlijk de kroon op een uitstekend schietseizoen van deze jonge schutter !!

Ondertussen was er door de overige schutters ook begonnen aan de wedstrijd om de dagprijzen. Na enkele rondes op grote punten en een ronde van 18 schoten op de kleine punten waren er nog 4 schutters in de strijd. Toen werd er nog 1 ronde geschoten op de kleine punten in willekeurige volgorde volgens het lotingssysteem, maar ook hierbij werd door deze 4 schutters niet gemist en moest de wedstrijd uitgeschoten worden met de luchtbuks, omdat er geen kogels meer waren voor de zware buks aan het einde van het schietseizoen. Na het schieten met de luchtbuks werden de prijzen als volgt verdeeld: 1ste plaats Mark Gerits, 2de plaats Jan Rievers en 3de plaats John Alberts.

Behalve deze schietwedstrijden was er natuurlijk ook de altijd gezellige familiedag waarbij de aanwezigen zich op het terras prima amuseerden en genoten van het lekker zonnetje, een lekker biertje of wat fris en natuurlijk ook de goed verzorgde barbecue-lekkernijen. Al met al kunnen we terugkijken op een erg gezellige afsluiting van het schietseizoen 2015 !!